VG Pluss setter søkelyset på hjemmekontorplager

NKFs styreleder Espen Ohren ble intervjuet om økningen i pasienter som opplever problemer med rygg og nakke, som følge av at flere nå sitter på hjemmekontor.

Artikkelen tar utgangspunkt i tallene fra Oslo Economics-rapporten hvor rygg- og nakkeplager løftes fram som den største enkeltårsak til sykefravær blant norske arbeidstakere. Derfra har VG bygget saken rundt en personlig treners øvelser for hjemmekontoristen, samt intervjuet Espen om kiropraktorenes oppfattelse av saken. Leder av Norsk forening for allmennmedisin, Marte Kvittum Tangen uttaler seg om en fastleges tanker rundt problemstillingen.

Espen forteller at selv om hjemmekontor nå gjør at flere sliter med disse problemene, er det færre som oppsøker helsehjelp som en følge av myndighetenes oppfordring om å begrense unødvendige kontakter. Han peker på at problemene skyldes ofte at du sitter i en stilling du ikke er vant til, at du ikke tar pauser eller beveger deg rundt i lokalet på samme måte som på ditt vanlige kontor.

Ohrens viktigste råd for å forebygge plager er «et liv i bevegelse». Han påpeker at det ikke finnes én «gulløvelse» for plager og smerter i rygg og nakke som vidunderkur, men at problemene ofte er mer sammensatte enn som så. At unntakstilstanden som de fleste har levd under de siste månedene har gitt folk plager ut fra en såkalt biopsykososial årsak, og at en del av forebyggingen og behandlingen av disse plagene handler om å vurdere, diagnostisere, og å trygge pasientene.

Espen loser leseren gjennom en forklaring på hvordan rygg og nakkesmerter kan oppstå av ulike årsaker og at det i enkelte tilfeller kan være et forvarsel på en annen underliggende helseutfordring. At smertene også kan føre med seg andre plager som hodepine, svimmelhet, smerter andre steder, samt psykiske plager, og at denne pasientgruppen er storforbrukere av helsetjenester, slik det oppsummeres i rapporten.

Han får støtte av leder i Norsk forening for allmennmedisin, som også peker på muskelskjelettlidelser som årsak til mye smerter, plager og redusert livskvalitet hos mange pasienter.

— Lidelsene kan være en stor belastning for den som har disse lidelsene, men også for deres pårørende, uttaler Marte Kvittun Tangen til VG Pluss.

Saken løfter også frem deler av tallmaterialet i Oslo Economics-rapporten før den avslutter med kiropraktorens fem gode råd til dem som sliter med smerter.

Saken kan leses i sin helhet https://www.vg.no/forbruker/helse/i/op552B/slik-blir-du-kvitt-smerter-i-rygg-og-nakke (ligger bak betalingsmur)