
 

1 
 

 
kiropraktikk.no  

post@kiropraktikk.no 

Lilleakerveien 31 / 0283 Oslo 

23 10 64 90 

 

 

Til  
PFU-sekretariatet 
 

Viser til PFU-sak 31442 Norsk Kiropraktorforening mot Aftenposten 

Norsk Kiropraktorforening (NKF) er fullt innforstått med at tilsvarsrunden er avsluttet, men mener det 
er vesentlig viktig å få avklart en enkel saksopplysning fra Aftenposten som fremstod i Aftenpostens 
sluttreplikk, datert 28. august 2023. Vi mener at en slik avklaring vil potensielt være sentralt for PFUs 
vurdering av hvorvidt det foreligger brudd på VVP 3.7.  

NKF har som kjent innklaget Aftenposten for bl.a. bevisst feilsitering (VVP 3.7) av NKFs 
generalsekretær Hans Otto Engvold (undertegnede) og av kiropraktor/forsker Aleksander Chaibi i 
Aftenpostens artikkel fra 22. mai 2023.  

Der skrev Aftenposten at «Kiropraktorer avviser risiko» og «Skepsisen avvises fra kiropraktorhold», 
hvilket er en feilaktig gjengivelse av det ovennevnte hadde uttalt til Aftenpostens journalister. Dette 
ble uttrykkelig presisert i forbindelse med sitatsjekk (se tidligere vedlagte dokumentasjon). Samme 
feilsitat ble gjengitt i underoverskrift inne i saken på side 6-7. NKF presiserte at både eksisterende 
forskning og NKF vurderer at det er en svært lav risiko for alvorlige bivirkninger knyttet til 
nakkemanipulasjon, men aldri at det er helt risikofritt. Det er en vesensforskjell fra å kategorisk avvise 
at det er potensiell risiko.  
 

I sin sluttreplikk til PFU, datert 12. september 2023, skriver Aftenposten; «Når det gjelder påstanden 
om uriktig gjengivelse er det to vesentlige poenger. Setningene er ikke sitater, og de viser ikke til NKF 
som kilde. Setningene peker på “kiropraktorer” og “kiropraktor-hold”. For detaljer viser vi til tilsvaret.» 

 

Både i den publiserte nyhetsartikkelen fra 22. mai 2023, og i ovennevnte sluttreplikk til PFU hevder 
altså Aftenposten at NKF ikke er kilden til ovennevnte påstand. Samtidig påstod Aftenposten at 
kiropraktorer (i flertallsform) «avviser» noen form for potensiell risiko knyttet til nakkemanipulasjon.  
 

Aftenposten har i sitt opprinnelige tilsvar fra 28. august 2023 opplyst PFU om at de ikke fikk innhentet 
uttalelser fra den amerikanske kiropraktoren som påståelig forårsaket den omtalte pasientskaden, ei 
heller hans advokat.  
 

Spørsmålet som trengs å avklares blir dermed følgende; Hvilken representant for 
kiropraktorprofesjonen («kiropraktorer»/«kiropraktor-hold») er det Aftenposten henviste til i den 
omtalte artikkelen fra 22. mai? 

 

Var det ingen konkret kilde, kun en påstand fra Aftenposten uten faktisk belegg?  
 

Eller refererer Aftenposten alternativt, både i sin nyhetssak fra 22. mai 2023 og i sitt tilsvar og replikk 
til PFU, til en anonym kilde? Hvorfor har Aftenposten i så fall valgt å benytte anonym kilde i denne 
saken? Som kjent bør bruk av anonyme kilder særskilt begrunnes (VVP 3.1). 



 

2 
 

 

I en sak med så alvorlige beskyldninger rettet mot en hel yrkesgruppe er det både metodisk og 
presseetisk uakseptabelt å henvise til en anonym kilde som svarer på vegne av en hel yrkesgruppe. 
For Aftenpostens lesere er det helt avgjørende å vite om kilden er representativ for kiropraktorene 
som yrkesgruppe. I dette tilfelle oppfatter vi bruken av en fullstendig anonymisert kilde som helt 
uakseptabelt.  

NKF mener at dette er et forhold som er av sentral betydning i saken, og ber PFUs sekretariat om å 
vurdere om PFU bør etterinnhente svar på dette fra Aftenposten i forbindelse med utvalgets 
saksbehandling i slutten av oktober. 
 

Med vennlig hilsen 

Hans Otto Engvold 

Generalsekretær 
Norsk Kiropraktorforening  
 

Oslo, 6. oktober 2023 


