
 

1 

 

 
Pressens Faglige Utvalg 

Postboks 46 Sentrum 

0101 Oslo        Oslo, 4. september 2023 

      

 

PFU sak 31442 – Norsk Kiropraktorforening mot Aftenposten 

Replikk til Aftenpostens tilsvar  

 

Norsk Kiropraktorforening (NKF) viser til vår tidligere innsendte klage på to artikler publisert i 

Aftenposten i mai 2023, og Aftenpostens tilsvar til NKFs klage datert 28. august 2023. NKF er av den 

oppfatning at Aftenposten har brutt Vær varsom plakatens punkt 3.2, 3.7, 4.4 og 4.14. I sitt tilsvar 

avviser Aftenposten ethvert brudd på noen av disse fire punktene i VVP.  

 

NKF vil kommentere punktene i Aftenpostens tilsvar fortløpende, men vi ber Pressens Faglige Utvalg 

holde fast følgende vedrørende vår klage:  

 

1. Artikkelen i A-magasinet 18. mai 2023 er et ensidig angrep på kiropraktorer som 

yrkesgruppe, uten motstemmer som kunne balansere innholdet. Fordi det etterlatte 

inntrykket er at det å søke behandling hos en kiropraktor er forbundet med stor fare, er NKF 

en part i saken som har krav på en samtidig imøtegåelse, jfr. VVP punkt 3.2 og 4.14. 

2. Artikkelen i Aftenposten 22. mai 2023 gir (i tittelen) en uriktig gjengivelse av det NKF har 

uttalt. Det er uriktig at «Kiropraktorer avviser risiko» og at «Skepsisen avvises fra 

kiropraktorhold», jfr. VVP punkt 3.7. 

 

    

VVP 3.2 Kravet til bredde og relevans i valg av kilder 

I A-magasinets artikkel 18. mai 2023 fremstår journalisten som et mikrofonstativ for pasientens 

mor. Avisen oppfyller ikke kravet til «å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder». Journalistisk 

metode er å vise publikum hvem som er kildene og hva som er kildens kompetanse, slik at leserne 

kan vurdere, og til og med etterprøve, artikkelens innhold.  

 

Aftenpostens journalist har utviklet et nært forhold til den rammede kvinnen og hennes mor, slik 

Aftenposten selv beskriver det i lederen i A-magasinet. Journalister, som andre mennesker, kan 

komme i situasjoner der sympatien overstyrer faglige krav. At journalister får sympati med sine 

kilder, kan ikke overskygge journalistiske krav til en bred dekning av enhver sak. I slike situasjoner er 

det viktig med oppmerksomme og årvåkne redaktører.  

 

Journalisten skal sette kildenes uttalelser inn i en bredere – og kritisk – sammenheng. Journalistikk er 

å belyse en sak fra ulike synsvinkler. God journalistikk er å belyse en sak med mange åpne kilder med 

ulike ståsteder. Artikkelen i A-magasinet oppfyller ikke disse kravene. For oss er det svært 

overraskende at Aftenposten ikke har stilt større krav til både den journalistiske metoden og det 

journalistiske innholdet. 

 

VVP punkt 3.2 er et krav om å unngå en ensidig fremstilling av saken, ikke minst for å unngå 

enkildejournalistikk. Har ikke artikkelen kilder som belyser saken fra ulike sider, har ikke redaksjonen 

tilstrebet «bredde og relevans i valg av kilder». Det oppfatter vi som brudd god presseskikk jfr. VVP 

punkt 3.2. 

 

 



 

2 

 

Om A-magasinet artikkelens faglige innhold 

Aftenposten viser manglende kunnskap til hypotesetesting når avisen hevder i sitt tilsvar til PFU at 

«Det er ingen opplysninger i saken som tyder på at det ikke er en sammenheng mellom behandlingen 

og skaden.»  Argumentasjonen til Aftenposten vil i prinsippet umuliggjøre falsifisering av enhver 

teori/hypotese. Innen både vitenskapelig og journalistisk metode er det avgjørende viktig å bl.a. skille 

mellom direkte kausalitet og sammenfall i tid. 

 

Aftenposten har i A-magasinets artikkel utelukkende forholdt seg til hva offerets mor har påstått om 

årsakssammenheng til pasientskaden. Avisen har dessuten konsekvent unnlatt å opplyse leserne hva 

oppdatert forskning viser rundt mulige årsakssammenhenger mellom og statistikk om 

nakkemanipulasjon og arteriedisseksjon. Det oppfatter vi som særlig kritikkverdig, ettersom NKF 

hadde oversendt denne dokumentasjonen til Aftenpostens journalist. 

 

NKF har naturlig nok ikke innsyn i den aktuelle pasientjournalen, men verken NKF eller noen av de 

mange internasjonale forskerne på fagfeltet vi har konferert med, kjenner til ett eneste pasienttilfelle 

i verden der fire halsarterier har bristet samtidig som følge av nakkemanipulasjon. Ettersom 

Aftenposten likevel fremsetter nevnte bastante påstand om konkret årsaksforklaring til den omtalte 

pasientskaden, er det desto større grunn til at Aftenposten burde ha innhentet synspunkter på og 

vurderinger av problemstillingen fra flere fagmiljøer/kilder.1  Vi viser til det vi tidligere har sagt om 

det presseetiske kravet til kildebredde og det metodiske kravet til å belyse en sak med flere åpne 

kilder med ulike innfallsvinkler.  

        

 

VVP 3.7.  Kravet til korrekt gjengivelse  

Opplysningen i Aftenpostens artikkel 22. mai 2023 om at «Kiropraktorer avviser risiko» og «Skepsisen 

avvises fra kiropraktorhold», er en feilaktig gjengivelse av det NKFs generalsekretær uttalte til 

Aftenposten. Denne feilsiteringen ble uttrykkelig skriftlig påpekt av NKFs generalsekretær i 

forbindelse med sitatsjekk 19. mai 2023 (se Vedlegg nr.1, side 11 i NKFs klage til PFU). Det er 

vesensforskjell på å kategorisk avvise risiko, og å hevde at en behandlingsform har svært lav risiko. I 

Aftenpostens artikkel 22. mai 2023 dreier meningsforskjellen mellom NKF og de intervjuede 

nevrologene ved Ullevål sykehus reelt sett seg om graden av risiko for arteriedisseksjon som følge av 

nakkemanipulasjon.  

 

Feilsiteringen i Aftenpostens artikkel 22. mai om at NKF «avviser risiko», ble trykket på forsiden av 

avisen, hvilket er ekstra alvorlig. Artiklene som publiseres på forsiden og fronten av en avis er nøye 

valgt ut for å skape stor oppmerksomhet om artikkelens innhold. Aftenposten hevder i sitt tilsvar til 

PFU at denne feilsiteringen «må settes i kontekst» og «Vi har også publisert to debattinnlegg om 

saken: Både en tidligere professor i medisin og en kiropraktor har fått slippe til. Saken er godt belyst 

fra begge sider.» 

 

Leserinnlegg får ikke den samme oppmerksomhet som en stor oppslått redaksjonell artikkel. 

Leserinnlegg er dessuten et partsinnlegg fritatt fra avisredaksjonens krav til å presentere saken 

 
1 I sitt tilsvar til PFU-klagen har Aftenposten inkludert en TikTok video-lenke om en indonesisk-amerikansk kiropraktor, Tyler 

Bigenho, som praktiserer i en helt annen del av USA (California) enn der den omtalte amerikanske kiropraktoren i A-

magasinet praktiserer. Kiropraktoren i den nevnte TikTok-videoen benytter en stropp rundt nakken på pasienten som han 

røsker hardt i. Dette er selvfølgelig en fullstendig outrert behandlingsform som det verken undervises i ved europeiske 

utdanningsinstitusjoner for kiropraktorer eller praktiseres av noen norske kiropraktorer.   

At Aftenposten i sitt tilsvar til PFU velger å lete frem og inkludere en TikTok-video av en tilfeldig, alternativ behandler fra 

den andre siden av kloden for å underbygge sine påstander om kiropraktorers generelle kliniske praksis i USA og Norge er 

dessverre illustrerende for Aftenpostens journalistiske tilnærming i denne saken.  

  

 



 

3 

 

gjennom kilder som speiler bredde og relevans. Aftenposten hadde et selvstendig redaksjonelt 

ansvar å belyse saken i A-magasinet fra ulike sider med kilder som speiler bredde og relevans.2  

Avisen kan derfor ikke hevde at leserinnlegg i etterkant av den oppslåtte artikkelen er ensbetydende 

med en bred dekning av saken. 

 

 

VVP 4.14. Kravet til samtidig imøtegåelse 

Selv om artikkelen gjelder ett tilfelle i USA, har Aftenposten publisert den for sine norske lesere, 

åpenbart fordi avisen mener hendelsen i USA har aktualitet for norske lesere. Derfor rammer 

artikkelen med sine sterke, uimotsagte og ubalanserte beskyldninger og påstander en hel 

yrkesgruppe også i Norge.  

 

I vårt dialogmøte med Aftenposten, som ikke førte til en minnelig ordning, ble det hevdet at det bare 

er den amerikanske kiropraktoren som har rett til samtidig imøtegåelse, men at verken han eller 

hans advokat ønsket å uttale seg.  

 

VVP punkt 4.14 ble opprinnelig tatt inn i Vær Varsom-plakaten som en reaksjon på 

enkildejournalistikk, altså artikler uten motstemmer som kunne svare på beskyldningene. Formålet 

var ikke utelukkende begrunnet i et formelt krav om å gi den beskyldningene rammet, en samtidig 

imøtegåelse, men var og er også begrunnet i opplysningsplikten overfor publikum. Hensikten med en 

kontradiksjon er å gi publikum informasjon om hva den eller dem beskyldningene rammer, har å si til 

beskyldningene. Derfor er det nødvendig å stille spørsmålet hvordan utsagnet må forstås (det 

etterlatte inntrykket) og hvem som rammes av utsagnene og beskyldingene.  

 

Når en ærekrenkelsessak behandles i retten, stilles det alltid spørsmål om hvordan de påståtte 

ærekrenkende utsagnene må oppfattes eller forstås av den alminnelige leser (the ordinary reader).  

Det legges altså til grunn en enkel og ukomplisert forståelse av utsagnene. I vår sak er det liten tvil 

om at artikkelen i A-magasinet blir oppfattet slik at det er forbundet med høy risiko å gå til 

behandling hos en kiropraktor. Dette etterlatte inntrykket rammer derfor en hel yrkesgruppe, som 

ikke får komme til orde for å forsvare seg.  

 

At den som er direkte berørt, ikke har benyttet seg av sin rett til samtidige imøtegåelse, kan ikke føre 

til at en redaksjon neglisjerer å besvare de beskyldninger som rammer langt flere enn den direkte 

berørte. I dette tilfelle alle kiropraktorer i Norge. Hvis PFU slutter seg til Aftenpostens resonnement 

om at bare den amerikanske kiropraktoren hadde krav på en samtidig imøtegåelse, vil det være god 

presseskikk å la en hel yrkesgruppe rammes av uimotsagte beskyldninger. Så enkel kan ikke 

presseetikken være.  

 
2 Aftenposten feilaktige påstand i overskrift og ingress om at NKF kategorisk avviser noen som helst risiko ved 

nakkemanipulasjon, var for øvrig årsaken til at professor emeritus i medisin, Finn Wisløff, skrev sine leserinnlegg. 

Forsker/kiropraktor Aleksander Chaibi måtte forfatte et motinnlegg til det første innlegget til Wisløff fra 30. mai 2023 som 

åpenbart var direkte forsaket nettopp av Aftenposten feilsitering i overskrift og ingress (ref. Vedlegg nr.5 i NKFs klage til 

PFU). 

 

Når selv en professor i medisin leser Aftenpostens artikkel fra 22. mai dithen at NKF kategorisk avviser noen form for risiko 

eller mulige kausale sammenhenger mellom nakkemanipulasjon og arteriedisseksjon, viser det nettopp hvordan 

gjengivelsen av kildens faktiske uttalelser i overskrift og ingress er blitt fortolket av nevnte leser. Det er slik sett direkte 

selvmotsigende når Aftenposten i sitt tilsvar til PFU referer til Wisløffs to leserinnlegg for å presumtivt dokumentere at 

saken ble «godt belyst». Professor Wisløffs leserinnlegg (der han skriver «Hvis påstanden er at nakkemanipulasjon ikke 

forårsaker hjerneslag, er ett enkelt tilfelle oppstått under behandlingen tilstrekkelig til å forkaste denne hypotesen») 

synliggjør at Aftenpostens valg av overskrift og ingress medførte en svært forvrengt forståelse hos både ham, og høyst 

sannsynligvis svært mange andre lesere av hva NKFs talsperson faktisk uttalte til Aftenposten.      

 



 

4 

 

Det må derfor være hevet over enhver tvil at artikkelen i A-magasinet krever en motstemme, et svar 

fra den yrkesgruppen som rammes av beskyldningene. Vi påstår derfor at Aftenposten skulle 

innhentet svar fra kiropraktorene som kunne forklare og imøtegå påstandene i A-magasinet.  

 

Journalisten ser NKF som en part i saken 

Det er verdt å merke seg at Aftenpostens journalist 28. februar 2023 sendte NKF en rekke skriftlige 

spørsmål som ikke kan sees på en annen måte enn at journalisten både vurderte at NKF var en 

relevant aktør i saken, og hadde en grad av medansvar for kiropraktorers bruk av 

nakkemanipulasjon. 3 

 

Vi vil også påpeke at det er faktisk feil det Aftenposten påstår i sitt motsvar: «Vi var tidlig i kontakt 

med Hans Otto Engvold i NKF. Første samtale var 24. februar. Vi gjorde det klart at stoffet skulle deles 

opp i to artikler.» Opplysningen om at Aftenposten skulle publisere to separate artikler om saken ble 

ikke meddelt NKFs generalsekretær, verken muntlig eller skriftlig, før publiseringen av A-magasinets 

artikkel 18. mai 2023.  

 

I e-posten fra Christina Pletten til NKF dagen etter, fredag 19. mai 2023, opplyste hun for første gang 

at Aftenposten skulle to-dele saken: «Dette er en melding fra journalist Christina Pletten i 

Aftenposten. Det har gått en stund siden vi hadde kontakt. Nå er imidlertid saken fra USA publisert, 

og oppfølgeren skal ut snart.» I telefonsamtalen NKFs generalsekretær hadde med Aftenpostens 

journalist sent på kvelden samme fredag, opplyste hun muntlig at Aftenposten hadde oppdaget at 

«det ikke var plass» til NKFs kommentarer i A-magasinets artikkel, og at avisen skulle bruke helgen til 

å ferdigstille en egen oppfølgersak som skulle publiseres tidlig uken etter.   

 

Uansett har dette ingen betydning for Aftenpostens ensidige fremsatte beskyldninger som rammer 

kiropraktorene. NKFs generalsekretær og forsker/kiropraktor Aleksander Chaibi fikk først slippe til i 

den separate oppfølgerartikkelen tre dager senere (22. mai 2023). Det er ikke å anse som samtidig 

imøtegåelse. Dessuten har man ingen garanti for at de som har lest A-magasinets artikkel leser den 

separate artikkelen i Aftenposten. Derfor er samtidig imøtegåelse og en balansert fremstilling med 

nødvendige motstemmer så viktig. 

 

 

VVP 4.4. Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger 

enn det er dekning for i stoffet 

Grunnen til at pressen kan forenkle, trekke sammen og spisse titler, ingresser, inn- og 

utannonseringer er at ordlyden er tilstrekkelig underbygget og presisert i stoffet. At publikum skal 

kunne gå fra tittelen til stoffet for å finne forklaringen på tittelen, betyr at tittelen ikke kan fremstå 

som et selvstendig utsagn isolert fra teksten. Spørsmålet er derfor ikke om innholdet i tittelen isolert 

sett er korrekt, men den konstaterende formuleringen i tittelen er forklart i teksten. Tittel, ingress og 

tekst er en organisk enhet som sammen gir leserne informasjon om artikkelens innhold. 

 

 
3 De skriftlige spørsmålene som NKF i forkant av publiseringen av A-magasinet artikkelen ble bedt om å svare på (se 

Vedlegg 1 i NKFs klage til PFU, side 2-3) var bl.a.: 

«2. Har kiropraktorforeningen gjort noe for å innhente informasjon fra norske sykehus? Har kiropraktorforeningen forsøkt å 

få oversikt over hvor mange pasienter dette kan dreie seg om? Har kiropraktorforeningen vært i dialog med norske 

eksperter på arteriedisseksjon og hjerneslag?  

4. Har kiropraktorforeningen noen retningslinjer for hvordan behandlere skal screene for dette?  

5. Er dette noe foreningen har hatt fokus på, for eksempel gjennom kurs eller annen kompetanseheving?» 

 

Aftenposten fikk et utførlig, skriftlig svar fra NKF på ovennevnte spørsmål allerede 4. mars 2023 og som i tillegg hadde en 

rekke henvisninger til relevant forskningsdokumentasjon, samt tips om en kvalifisert forsker innen fagfeltet, men uten at 

noe av dette ble gjengitt i A-magasinets artikkel. 



 

5 

 

 

Vennlig hilsen 

 

Hans Otto Engvold   Anne Marie Selboskar Selven 

Generalsekretær   Styreleder 


