
 

 

kiropraktikk.no  

post@kiropraktikk.no 

Lilleakerveien 31 / 0283 Oslo 

23 10 64 90 

 
 

Oslo, 13. juni 2023 
 
 

Klage på Aftenposten (A-magasinet/aftenposten.no og 

Aftenposten)  
 
Innledning 

Norsk Kiropraktorforening (heretter NKF) påklager to reportasjer i Aftenposten som vi mener bryter med 
flere punkter i Vær Varsom-plakaten og dermed strider mot god presseskikk.  
  
Reportasje 1, publisert i A-magasinet 19. mai 2023 og på aftenposten.no 18. mai 

Reportasje har denne tittelen: “Det tok bare noen få sekunder. Kiropraktoren vred om nakken hennes. De 
neste ni månedene kjempet Caitlin Jensen (28) seg tilbake til livet”  
 
Reportasjen gjelder en hendelse i USA, men fordi Aftenposten henvender seg til sine norske lesere, 
fremstår reportasjen som et uimotsagt angrep på kiropraktorstanden også i Norge. Reportasjen bygger 
utelukkende på en kilde, nemlig Darlene Jensen, moren til den omtalte kvinnen, Caitlin Jensen. Det finnes 
ingen motstemmer i reportasjen. Reportasjen etterlater seg et ubestridt inntrykk av at det er farlig å la 
seg behandle av en kiropraktor. Påstandene i tittelen er heller ikke dokumentert i artikkelen. 
 
Manglende kildebredde  

I Vær Varsom-plakaten punkt 3.2 første og andre setning heter det: «Vær kritisk i valg av kilder, og 

kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg 

av kilder. (…).» 

 
Punkt 3.2 første setning setter krav til å utøve kildekritikk for både kunne dokumentere kildens ekthet, 
kompetanse og relevans, og som et ledd i kontrollen av om opplysningene er korrekte. Andre setning 
understreker at det er «god presseskikk «å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.»  Kildebredde er 
viktig for at publikum skal bli presentert for ulike sider ved et forhold eller en hendelse. Det presseetisk 
kravet faller her sammen med det vi oppfatter som god journalistikk, nemlig å belyse et forhold eller en 
hendelse ved hjelp av flere åpne kilder som uavhengige av hverandre representerer ulike ståsteder.  
 
Den påklagede reportasjen omtaler derimot en pasientskade-case i USA utelukkende gjennom historien til 
det amerikanske offerets mor.  Derfor mener vi den bryter med god presseskikk. 
 
Manglende samtidig imøtegåelse   

Det er umulig å se reportasjen utelukkende som et angrep bare på den omtalte kiropraktoren og USAs 
helsevesen. Fordi det er kiropraktorens behandlingsmåte som angripes, er reportasjen like mye et angrep 
på kiropraktorstanden i Norge. Overfor Aftenpostens lesere fremstår derfor reportasjen som et ensidig og 
uimotsagt angrep på kiropraktorstanden også her i Norge. Norske kiropraktorer har derfor et krav på en 
samtidig imøtegåelse, hvilket Aftenposten har unnlatt å innhente. Dette oppfatter vi som et klart brudd 
på Vær Varsom-plakaten punkt 4.14 første setning der det heter: «De som utsettes for sterke 

beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. (,,,)».  

 
Vi oppfatter at kravet til kontradiksjon – og særlig samtidig imøtegåelse - er et av mest sentrale etiske og 
metodiske kravene i journalistikken. Ifølge det PFU tidligere har uttalt, utløses kravet til samtidig 



imøtegåelse når noen utsettes for sterke beskyldninger av faktisk karakter (faktapåstander) eller 
etterprøvbare beskyldninger. Den angrepne part skal bli presentert for alle beskyldninger og skal få en 
rimelig tid til å svare. At imøtegåelsen skal være samtidig, i samme artikkel, i samme utgave og på samme 
plattform skal sikre seg at publikum får lese alle svarene på påstandene og beskyldningene samtidig som 
angrepet fremsettes. Å la påstander og beskyldninger stå uimotsagt til en senere publisering, er etter vår 
forståelse i strid med god presseskikk.   
 
Aftenposten kontaktet NKF om denne saken pr. telefon i vinterferien 24. februar 2023. Journalisten stilte 
flere kritiske spørsmål til kiropraktorers praksis med å gi nakkemanipulasjon til pasienter. I etterkant 
sendte journalisten fem skriftlige spørsmål til NKFs generalsekretær. 4. mars 2023 besvarte NKF de fem 
spørsmålene i et fire-siders skriftlig svar. Svaret inkluderte referanser til åtte forskningspublikasjoner om 
temaet. Journalisten bekreftet mottak av svaret og opplyste at saken antakelig ville bli publisert en gang i 
slutten av april 2023. Etter dette hørte NKF ingen ting fra Aftenposten. Kvelden 18. mai kunne vi lese den 
påklagede reportasjen på aftenposten.no, og deretter i papirutgaven av A-magasinet 19. mai. Der var ikke 
NKFs innspill var tatt med.    
 
Påstandene i tittelen dokumenteres ikke i reportasjen 

Vær Varsom-plakaten punkt 4.4 første setning har denne ordlyden: «Sørg for at overskrifter, henvisninger, 

ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet. (…)» 
 
Vi forstår dette punktet slik: En forutsetning for at pressen kan forenkle, trekke sammen og spisse titler og 
ingresser er at ordlyden er tilstrekkelig underbygget og presisert i reportasjen. Publikum skal altså kunne 
gå fra tittelen til brødteksten (reportasjen) for å finne en utdyping av og forklaring på innholdet i tittelen 
og ingressen.  
 
I den påklagede artikkelen blir de kraftige påstandene og beskyldningene i tittelen og ingressen aldri 
dokumentert i brødteksten. Tittel og ingress har ikke bare «gått lenger enn det er dekning for i stoffet», 
men de sterke angrepene på kiropraktorprofesjonen blir ikke dokumentert i reportasjen. Påstandene og 
beskyldningene er fastslått i tittelen, men verken dokumenteres eller imøtegås i reportasjen. 
 
Selv om saken handler om amerikanske forhold, henvender Aftenposten seg til norske lesere med sterke 
påstander og beskyldninger som er å anse som direkte skadelig for kiropraktorprofesjonens renommé i 
Norge. Bruken av slike titler, som heller ikke dokumenteres i reportasjen, er med på å spre ubegrunnet 
helseangst hos profesjonens pasienter.  
 
Oppsummering 

Alle publikasjoner må stille seg spørsmålet om hvilket inntrykk en reportasje etterlater seg hos den 
vanlige leser. Det etterlatte inntrykket etter Aftenpostens reportasje er at det er farlig å gå til kiropraktor, 
og at det er farlig å få utført manipulasjonsbehandling av nakken, hvilket ikke medfører riktighet (ref. 
forskning). 
 
Vi synes det er overraskende at nettopp Aftenposten ikke oppfyller de sentrale presseetiske normene vi 
har omtalt ovenfor. Særlig at Aftenposten publiserer en reportasje med så sterke påstander og 
beskyldninger mot et bestemt fagmiljø uten å la fagmiljøet få komme til orde med en samtidig 
imøtegåelse. Vi stiller spørsmål om hvordan Aftenposten kan publisere en reportasje som bryter med 
både kravene til god presseetikk og kravet til god journalistikk. Særlig fordi journalisten satt på et 
utfyllende (skriftlig) svar på de spørsmål journalisten hadde oversendt NKF.  
 
Svaret kan ligge i forholdet som har oppstått mellom journalisten og offeret (Caitlin Jensen og hennes mor 
(Darlene Jensen). I A-magasinets leder 19. mai opplyses det om en jevnlig kontakt mellom journalisten og 
mor og datter. I lederen heter det blant annet: «Derfor var det hjerteskjærende å høre om Caitlins ulykke 

og at møtet med amerikansk forsikrings og helsevesen ble en kamp.» Det er forståelig at journalisten 
hadde et sterkt engasjement for Caitlin og Darlene Jensen, og derfor et sterkt ønske om å fortelle hvilke 
lidelser mor og datter hadde gjennomgått.  Men det kan ikke legitimere at avisen utsetter en hel 



yrkesstand for sterke påstander og beskyldninger av faktisk karakter uten å gi denne yrkesstanden retten 
til samtidig imøtegåelse. Det er nettopp når journalistens engasjement skygger for de etiske normene at 
redaktørene har en jobb å gjøre.    
  
Reportasje 2, publisert i Aftenposten 22. mai 2023: 

Denne delen av klagen gjelder en oppfølgende artikkel i Aftenposten 22. mai 2023. Oppslaget på første 
side har denne tittelen: «Martine Guttormsen fikk slag etter nakkebehandling: Fagfolk uenige om risikoen 

ved nakkemanipulsasjon.» I ingressen på første side heter det: Leger er skeptiske til nakkemanipulasjon. 

Kiropraktorer avviser risikoen. – Man kan ikke konkludere vitenskapelig ut fra enkelttilfeller, sier forsker på 

nakkesmerter.» 

 
Tittelen på reportasjen på side 6 og 7 har denne ordlyden: «Ufør etter nakkebehandling, men fagfolk 

strides om den er farlig.» Ingressen har denne ordlyden: «Leger ved slagavdelingen i Oslo 

universitetssykehus er skeptiske til nakkemanipulasjon. Kiropraktor mener bekymringen er grunnløs.» 

 
Behandlet av en helt annen profesjon 

Aftenposten-artikkelen fra 22. mai omtaler en norsk kvinne som er blitt ufør etter behandling i Alta hos en 
fysioterapeut med videreutdanning i manuell terapi. En nevrolog ved Oslo universitetssykehus som er 
intervjuet, advarer mot å la en kiropraktor eller annen behandler, vri hardt på nakken. Aftenposten 
forteller at «Blodårene i nakken ble revet opp». Avisen gjengir også deler av innholdet i artikkelen i A-
magasinet 18./19. mai 2023.   
 
I reportasjen har Aftenposten latt forsker og kiropraktor Aleksander Chaibi og NKFs generalsekretær 
komme til orde slik at reportasjen fremstår langt mer balansert enn reportasjen i A-magasinet 19. mai 
2023. Like fullt mener Norsk Kiropraktorforening at sitatene er til skade for profesjonens rennommé. Det 
skapes unektelig et inntrykk av at det livsfarlig å gå til kiropraktor. Dette til tross for at det løftes frem en 
pasient som har blitt skadet etter behandling hos en helt annen profesjon, hos en fysioterapeut med 
videreutdanning i manuell terapi. Sammenlignbart vil dette være som om tannlegene skulle bli angrepet 
for noe en ortoped har gjort.   
 
Feilsitat til tross for sitatsjekk 

Verken opplysningen om at «Kiropraktorer avviser risiko» og «Skepsisen avvises fra kiropraktorhold», er 
en korrekt gjengivelse av det Norsk Kiropraktorforening har uttalt. Dette ble uttrykkelig presisert i 
forbindelse med sitatsjekk (se vedlagte dokumentasjon). Samme feilsitat gjengis i underoverskrift inne i 
saken på side 6-7.  
 
NKF presiserte at både eksisterende forskning og NKF vurderer at det er en svært lav risiko for alvorlige 
bivirkninger knyttet til nakkemanipulasjon, men aldri at det er helt risikofritt. Det er en vesensforskjell fra 
å kategorisk avvise at det er potensiell risiko.  Også på dette punktet mener vi Aftenposten opptrer i strid 
med god presseskikk. 
 
Denne feilsiteringen medførte for øvrig en kommentar fra professor emeritus dr.med. Finn Wisløff i 
Aftenposten 26.05.23, og som forsker/kiropraktor Aleksander Chaibi ble nødt til å besvare med et 
motinnlegg i Aftenposten 05.06.23.  
 

 

 

Vennlig hilsen 

Hans Otto Engvold 

Generalsekretær | Secretary General 
Norsk Kiropraktorforening | Norwegian Chiropractors’ Association 
T + 47 23 10 64 92 M +47 971 400 82 W kiropraktikk.no 
Kiropraktorer er eksperter på å behandle smerter i rygg, nakke, ledd og muskler.  
Vi er offentlig autorisert helsepersonell med rett til å henvise og sykemelde pasienter. 

 

 

tel:+-47-23-10-64-92
tel:+47-971-470-82
https://www.kiropraktikk.no/
https://www.kiropraktikk.no/

