
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. E-post: pfu@presse.no 

 

 

Aftenposten brøt ikke god presseskikk 
 
Aftenpostens artikkel om en ung amerikansk kvinne som ble alvorlig syk etter besøk hos 
en kiropraktor i USA, utløste ikke krav om samtidig imøtegåelse overfor Norsk 
kiropraktorforening. Under noe tvil godtok PFU også en spisset mellomtittel i en 
oppfølgende nyhetsartikkel.  
 
Aftenposten publiserte i mai 2023 en lengre artikkel i A-magasinet om en ung amerikansk 
kvinne som ble alvorlig syk etter et besøk hos en kiropraktor i USA, der hun fikk såkalt 
nakkemanipulasjon. Aftenposten fulgte opp med en nyhetsartikkel om tematikken knyttet til 
norske forhold, der det kom frem at fagfolk er uenige om risikoen ved behandlingsformen.  

Klager: 
Norsk kiropraktorforening (NKF) mente Aftenpostens magasinartikkel var et ensidig angrep 
på kiropraktorstanden, og at omtalen ga et feilaktig inntrykk av at det er farlig å la seg 
behandle av en kiropraktor. Klager anførte at det heller ikke var dekning for tittelen, og at 
NKF skulle vært kontaktet for samtidig imøtegåelse. Videre anførte klager at NKF ble uriktig 
gjengitt i nyhetsartikkelen, idet Aftenposten skrev at «Kiropraktorer avviser risiko». Klager 
opplyste at det NKF uttalte, var at det aldri er helt risikofritt, men at det er en svært lav 
risiko forbundet med nakkemanipulasjon.  

Mediet: 
Aftenposten avviste at historien i magasinartikkelen var ensidig og utgjorde et angrep på 
hele kiropraktorstanden. Avisen viste til at omtalen var basert på kontakt med en lang rekke 
kilder og innsyn i relevante dokumenter, som underbygde det publiserte. Aftenposten 
avviste videre at klager kunne påberope seg imøtegåelsesrett på vegne av den amerikanske 
kiropraktoren som behandlet den omtalte kvinnen. Avisen anførte at klager dessuten fikk 
komme til orde i den oppfølgende artikkelen om tematikken. Etter Aftenpostens mening ble 
klager gjengitt korrekt; formuleringene klager henviste til var ikke sitater, og de henviste 
heller ikke spesifikt til klager, men var sammenfatninger av det som kom frem i saken. 
 
 
PFUs vurdering: 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) har forståelse for at klager, som organiserer kiropraktorer i 
Norge, skulle ønsket at NKF fikk komme samtidig til orde i artikkelen om den amerikanske 
kvinnen som ble alvorlig syk etter et besøk hos en kiropraktor i USA. I henhold til Vær 
Varsom-plakatens (VVP) 4.14, er det imidlertid bare den som konkret blir utsatt for sterke 
beskyldninger, som har krav på samtidig imøtegåelse. PFU finner ingen konkrete 
beskyldninger mot NKF, og Aftenposten var derfor ikke presseetisk forpliktet til å kontakte 
klager om magasinartikkelen.  
 
Kildebredde og balanse 
Slik utvalget ser det, var det heller ikke nødvendig å kontakte NKF om magasinartikkelen i 
et kildebreddeperspektiv. Artikkelen omhandlet i all hovedsak den konkrete ulykken og det 
amerikanske helsevesenet. Det var derfor dette som var relevant å undersøke, og utvalget 
merker seg at Aftenposten har kontrollert opplysningene opp mot flere relevante kilder, jf. 



 
  Sak nr. 131/23 

2 

VVP 3.2. For øvrig merker utvalget seg at det også blir opplyst i artikkelen at bransjen 
insisterer på at nakkemanipulasjon ikke er farlig.  
 
Dekning for det publiserte  
Når det gjelder den oppfølgende nyhetsartikkelen, konstaterer utvalget at klager ble direkte 
sitert på at «Alvorlige bivirkninger er særdeles sjeldent, men kan forekomme». Ut fra det 
som er forelagt PFU, fremstår sitatet korrekt, jf. VVP 3.7. Det sentrale spørsmålet er 
imidlertid hvorvidt Aftenposten har tilstrekkelig dekning for mellomtittelen «Avviser 
risiko», samt formuleringen på papiravisens forside, om at «Kiropraktorer avviser risiko». 
 
PFU konstaterer at klager i en sitatsjekk ba Aftenposten endre mellomtittelen til «Svært lav 
risiko». Etter utvalgets mening ville det være en mer presis tittel, særlig sett opp mot det 
klager ble sitert på. Samtidig har PFU en rekke ganger påpekt at mediene må kunne spisse 
og forenkle vinklingen. I dette tilfellet mener utvalget det må kunne vektlegges at det kom 
tydelig frem både hva NKF mener, og at det eksisterer en faglig uenighet på feltet. Selv om 
klager altså ikke avviser enhver risiko, går det klart frem av omtalen at kiropraktor-
representantene som uttaler seg, avviser at det skulle være noen ekstraordinær risiko ved 
behandlingsformen. Etter utvalgets mening må derfor klager akseptere forenklingen og 
spissingen, og utvalget lander under noe tvil på at Aftenposten har tilstrekkelig dekning for 
formuleringene, jf. VVP 4.4.  
 
Aftenposten har ikke brutt god presseskikk. 
 
 
Oslo, 25. oktober 2023 
 
Anne Weider Aasen, 
Ellen Ophaug, Stein Bjøntegård, Nina Hernæs,  
Asle Toje, Ingrid Rosendorf Joys, Nina Fjeldheim 


