
 Pressens Faglige Utvalg 
 Postboks 46 – Sentrum 
 0101 Oslo 

 Oslo, 12. september 2023 

	PFU-sak	31442		-	Norsk	Kiropraktorforening	mot	
	Aftenposten,	replikk	fra	Aftenposten	

 Vi har forsøkt å avgrense denne saken til de presseetiske spørsmålene som er oppe til 
 behandling, men klager kommer med �lere påstander og utsagn som ikke kan stå 
 uimotsagt. Vi frykter at disse påstandene vil legge premisser for debatten i PFU og 
 skape et uriktig bilde av Aftenpostens opptreden i saken. 

 I sin replikk avviser Hans Otto Engvold at han ble gjort oppmerksom på at saken skulle 
 deles i to artikler. Vi står fast ved at han �ikk beskjed om dette på telefon. Om han �ikk 
 det eller ikke, er uansett ikke sentralt for PFUs vurdering. Det er Aftenpostens rett å 
 avgjøre hva som skal publiseres av kildematerialet. Selv om vi var i kontakt med NKF 
 før den første publiseringen i A-magasinet, kan ikke foreningen kreve å bli inkludert i 
 denne artikkelen. 

 Det er likevel relevant for saken at Engvold og NKF har vært uetterrettelige i sin 
 befatning med denne saken. Foreningen har kommet med drøye og udokumenterte 
 påstander både direkte til oss og  til offentligheten  .  Her er det �lere forhold som hefter 
 ved NKFs troverdighet og rolle som profesjonell aktør. 

	Påstand	om	plagiat	
 Engvold anklaget først journalist Christina Pletten for å ha plagiert saken fra The New 
 York Post. Deretter oppga han at han blandet Pletten med en annen journalist.  På 
 nettsidene til NKF  forsøker foreningen å undergrave  Plettens troverdighet ved å påstå 
 at hun har et personlig forhold til kilden. NKF anklager også kilder for ikke å være 
 troverdige. Dette er svært alvorlige påstander, men foreningen har ikke gjort noen 
 forsøk på å underbygge dem 

https://www.kiropraktikk.no/2023/05/23/slett-journalistisk-arbeid-av-aftenposten/
https://www.kiropraktikk.no/2023/05/23/slett-journalistisk-arbeid-av-aftenposten/
https://www.kiropraktikk.no/2023/05/23/slett-journalistisk-arbeid-av-aftenposten/


 I en epost til Pletten 21. mai skrev Engvold: 
	“Viser	til	i	min	siste	e-post	til	deg	vedr.	sitatsjekken	du	sendte	meg	fredag	ettermiddag	der	
	jeg	skrev	at	vi	stilte	oss	undrende	til	Aftenpostens	valg	av	kilder	i	denne	saken,	og	der	kom	
	i	skade	for	å	konkret	nevne	The	New	York	Post.	Dette	skyldes	at	vi	på	vår	side	beklageligvis	
	forvekslet	korrespondansen	vi	har	hatt	om	denne	saken	med	deg	og	vår	korrespondanse	
	med	en	annen	norsk	riksavis.	Etter	at	du	først	tok	kontakt	med	meg	om	denne	saken	pr.	
	telefon	og	e-post	24.	februar,	ble	vi	tre	uker	senere	kontaktet	om	nøyaktig	samme	sak	av	
	en	journalist	fra	en	annen	norsk	riksavis.”	

 Legg merke til at han her henviser til kontakt med Aftenposten 24. februar. Samtidig 
 hevder NKF at de  først ble kontaktet i påsken  . 

	Ingen	bindinger	
 Både i klagen, replikken og det publiserte innlegget anklager NKF Aftenpostens 
 journalist for å ha  “ 	utviklet	et	nært	forhold	til		den	rammede	kvinnen	 ” og at hun 
 nærmest er inhabil i dekningen av saken. For det første er dette helt uten rot i 
 virkeligheten. Journalisten har hatt et normalt og profesjonelt kildeforhold til denne 
 familien. Det foreligger ikke noe nært forhold eller andre bindinger.  For det andre 
 omfatter ikke klagen de punktene i VVP som ville ha rammet eventuelle bindinger. De 
 feilaktige påstandene blir derfor irrelevante i denne klagesaken. 

 Motstand, misforståelser og udokumenterte påstander har dessverre preget kontakten 
 med NKF. I stedet for å ta saken på alvor har NKF gått til angrep på journalistikken og 
 kildene. Disse forholdene og den åpenbare agendaen med å beskytte kiropraktikkens 
 omdømme må også tas med i en kildekritisk vurdering av NKF. 

	Uriktige	utsagn	
 Vi nevner et eksempel som belyser hvordan NKF forholder seg til dokumentasjon og 
 journalister.  I denne saken er det dokumentert at pasienten hadde �ire skadede 
 arterier i nakken etter nakkemanipulasjon hos kiropraktor. Aftenposten har sett 
 resultatene av CT-undersøkelsen.  I en e-post til Aftenposten la Engvold ved 
 kommentarer fra NKFs seniorrådgiver Øystein Ogre gitt til en annen redaksjon. Her 
 sier Ogre at " 	Caitlins	tilfelle	med	�ire	røkede	arterier		er	høyst	usannsynlig	 ". 
	“Å	ryke	en	arterie	er	vanskelig.	At	�ire	arterier	skal	være	skadet	på	denne	måten	som	følge	
	av	manuell	behandling,	kan	umulig	stemme”,	 uttaler  han. 
 NKFs ekspert skriver videre: “ 	Jeg	stiller	meg	fremdeles		undrende	til	denne	saken,	da	jeg	
	ikke	kan	forstå	at	dette	er	en	god	kilde.	Jeg	vil	vise	til	vær	varsom-plakaten	punkt	3.2:	Vær	
	kritisk	i	valg	av	kilder,	og	kontroller	at	opplysninger	som	gis	er	korrekte.	Det	er	god	

 2 

https://www.kiropraktikk.no/2023/05/23/slett-journalistisk-arbeid-av-aftenposten/


	presseskikk	å	tilstrebe	bredde	og	relevans	i	valg	av	kilder.	Jeg	stiller	meg	spørrende	til	om	
	dere	er	kritiske	til	valg	av	kilder	i	denne	saken,	og	ber	dere	gjøre	en	ny	vurdering	på	om	
	dette	er	en	sak	dere	ønsker	å	lage.”	
 Her kommenterer altså NKF enkelttilfellet og de medisinske detaljene i saken, som 
 foreningen åpenbart er kjent med.  Samtidig karakteriserer foreningen saken som 
 umulig. Budskapet er at den bør legges bort. Så,  i  angrepet på Aftenposten  23. mai, 
 skriver NKF: 	“Som	profesjonsforening	kan	Norsk	Kiropraktorforening		(NKF)	ikke	uttale	
	seg	om	konkrete	pasientskadesaker.	Denne	konkrete	pasientskadesaken	skjedde	dessuten	i	
	USA	og	det	foreligger	svært	få	detaljerte	medisinske	opplysninger	som	er	offentlig	kjent.”	

 Nå er det plutselig umulig å uttale seg om Caitlin Jensens sak. Og foreningen kjenner 
 ikke lenger til de detaljerte medisinske opplysningene som Ogre kommenterte. Kort tid 
 etterpå klager NKF til PFU fordi foreningen ikke har fått komme til orde i artikkelen om 
 Caitlin Jensen, en pasientskadesak de altså ikke kan uttale seg om. 

	NKF	er	ikke	part	
 Klager påstår at artikkelen i A-magasinet er et ensidig angrep på kiropraktorer som 
 yrkesgruppe.  Vi avviser denne påstanden. Artikkelen tar ikke for seg kiropraktorer 
 som gruppe, men beskriver hva som skjedde med pasienten Caitlin Jensen. 
 Kiropraktoren som behandlet henne, tilkalte ambulanse og varslet de pårørende. 
 Gjennom behandlerens forsikringsselskap er pasienten tilkjent ca 20 millioner kroner i 
 erstatning. Alt dette er ubestridt, og behandleren har fått anledning til å kommentere 
 saken. NKF er ikke en part i saken og kan ikke kreve å få uttale seg i samme artikkel. 

	Kildebredde	
 I magasinartikkelen er det utelatt en rekke sitater og kildehenvisninger der dette ikke 
 er direkte påkrevd. Det er tatt et bevisst valg om å fortelle historien gjennom de to 
 hovedkildene. Dette er vanlige sjangergrep innen fortellende journalistikk. Den fulle 
 kildebredden kommer ikke til uttrykk på samme måte som i en nyhetsartikkel. For å 
 vurdere kildebredden i dekningen er det nødvendig å se de to innklagede artiklene i 
 sammenheng. NKF og kiropraktorsiden er tydelig representert og kommer godt til 
 orde. 

	Ikke	sitater	
 Når det gjelder påstanden om uriktig gjengivelse er det to vesentlige poenger. 
 Setningene er ikke sitater, og de viser ikke til NKF som kilde. Setningene peker på 
 “kiropraktorer” og “kiropraktor-hold”.  For detaljer viser vi til tilsvaret. 

 3 

https://www.kiropraktikk.no/2023/05/23/slett-journalistisk-arbeid-av-aftenposten/


	Ingen	krenkelse	
 I dette sakskomplekset er NKF brukt som en av �lere ekspertkilder for å gjengi ulike 
 syn på nakkemanipulasjon. Det rettes ikke noen anklager mot foreningen som utløser 
 rett til samtidig imøtegåelse eller tilsvar. Foreningen har ikke detaljkunnskap om de 
 konkrete behandlerne eller pasientene som omtales. Den uttaler seg på generelt 
 grunnlag og tilfører bredde i kildetilfanget. NKF har et ønske om å uttale seg på vegne 
 av de konkrete behandlerne, men en slik funksjon kan ikke foreningen påberope seg. 
 NKF som organisasjon er ikke utsatt for noen presseetisk krenkelse i denne saken. 

 For de øvrige punktene i NKFs replikk viser vi til vårt tilsvar datert 28. august. 
 Konklusjonen er uendret. 

 Med hilsen 
 Aftenposten 

 Trine Eilertsen,  Morten Andersen, 
 sjefredaktør  stabssjef 

 4 


