
 Pressens Faglige Utvalg 
 Postboks 46 – Sentrum 
 0101 Oslo 

 Oslo, 28. august 2023 

	PFU-sak	31442	Norsk	Kiropraktorforening	mot	Aftenposten	

	Innledning	
 Aftenposten har i to artikler omtalt personskader som har oppstått etter 
 nakkemanipulasjon hos ulike behandlere.  Den første  artikkelen  sto i A-magasinet 16. 
 mai og omhandler Caitlin Jensen og familiens kamp i møte med helsevesenet i USA. 
 Den andre artikkelen  tar for seg norske tilfeller  og ble publisert på nyhetsplass 21. 
 mai. Artikkelen behandler også spørsmålet om risiko ved nakkemanipulasjon og den 
 faglige uenigheten mellom medisinere og andre behandlere i Norge. 

	Klagen	
 De to artiklene er innklaget av Norsk kiropraktorforening (NKF) med påstand om 
 brudd på punktene 3.2, 3.7, 4.4 og 4.14 i Vær varsom-plakaten. Aftenposten avviser 
 brudd på god presseskikk. Vi besvarer anklagene i den rekkefølgen de fremgår i 
 klagen. 

	Påstanden	om	brudd	på	VVP	3.2	
 Den relevante delen av VVP 3.2 i vår sak lyder slik: 	“Vær	kritisk	i	valg	av	kilder,	og	
	kontroller	at	opplysninger	som	gis	er	korrekte.	Det	er	god	presseskikk	å	tilstrebe	bredde	og	
	relevans	i	valg	av	kilder.”	  Klagen fra NKF inneholder  ikke påstander om at 
 opplysninger i artiklene er gale. Det sentrale spørsmålet er dermed om Aftenposten 
 har tilstrebet bredde og relevans i valget av kilder. 

 Om reportasjen i A-magasinet, skriver klager: 	“Reportasjen		bygger	
	utelukkende	på	én	kilde,	nemlig	Darlene	Jensen,	moren	til	den	omtalte	kvinnen,	Caitlin	
	Jensen.	 ” Dette er ikke riktig. Aftenposten besøkte  Caitlin og Darlene Jensen på sykehus i 
 Atlanta ved to anledninger, i november 2022 og i februar 2023. Vi har intervjuet �lere 
 av behandlerne hennes og fått innsyn i relevant dokumentasjon. Vi har også sett til 
 relevant forskning, både studier anbefalt av NKF og andre internasjonale studier. 
 Under det siste besøket fulgte vi mor og datter gjennom en hel uke og var til stede 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/3EmBBq/helselotteriet
https://www.aftenposten.no/norge/i/2BjKqx/38-aaringen-ble-ufoer-etter-nakkebehandling-fagfolk-strides-om-behandlingen-innebaerer-risiko


 under behandlingen på sykehuset, blant annet mens hun �ikk fysioterapi og oppfølging 
 av logoped. Vi har også snakket med en rekke personer rundt Caitlin Jensen og har 
 hatt kontakt med hennes advokat. Caitlin Jensen selv, hennes bror, bestemor, naboer, 
 venner og støttespillere er også intervjuet. 

 Artikkelen handler først og fremst om Caitlin og Darlene Jensens dramatiske år, 
 og deres kamp i det amerikanske helsevesenet. Utgangspunktet for Caitlins skade var 
 et besøk hos kiropraktor. Hun ble kjørt fra kiropraktor til sykehus i ambulanse. 
 Deretter fulgte et langt løp fra intensivavdeling til rehabilitering. 

 Vi har etterstrebet å �inne kilder som kan belyse disse hendelsene. For 
 hendelsen i behandlingsrommet er behandleren åpenbart en viktig kilde. Vi har 
 forsøkt å få denne kiropraktoren i tale, men hverken han eller hans advokat har svart 
 på våre henvendelser. Dermed er det pasienten selv, andre behandlere med kjennskap 
 til pasienten, og skriftlige kilder som som kan belyse saken. Vi har hatt innsyn i 
 medisinske dokumenter og brev som bekrefter fremstillingen i teksten. Et sentralt 
 dokument er resultatet av CT-undersøkelsen Caitlin Jensen gjennomgikk på sykehuset 
 samme ettermiddag som hun kom i ambulanse fra kiropraktorens kontor. Her fremgår 
 følgende: 

 ●  Caitlin Jensen har hjerneblødning (subaraknoidal blødning). 
 ●  Hun har redusert blodtilførsel til bakre deler av hjernen. 
 ●  Hun har disseksjon på �ire arterier som forsyner hjernen med blod. 

 Når det gjelder Caitlin Jensens liv og behandling, er det familien Jensen, 
 personer rundt dem, folk og behandlere som kjenner pasienten, som er de beste 
 kildene. Vi er ikke enige i at Aftenposten har utelatt å kontakte relevante kilder som 
 kan belyse de faktiske forholdene i denne saken. NKF har ikke ikke førstehånds 
 informasjon om hva som skjedde på behandlerens kontor i USA. Foreningen har heller 
 ingen direkte kjennskap til Caitlin Jensens liv. 

 Aftenposten har gjort alt grunnarbeidet i denne saken selv og oppsøkt 
 primærkildene og dokumentasjonen. Det er likevel verdt å nevne at store, 
 internasjonale aviser som britiske  The Independent  ,  amerikanske  New York Times  og 
 en rekke andre medier har rapportert likelydende om at Jensen ble skadet under et 
 kiropraktor-besøk. 

 Redaksjonen besluttet tidlig i arbeidsprosessen at stoffet skulle deles i to 
 artikler: en magasinartikkel om familien Jensen og det amerikanske helsevesenet  - og 
 deretter en nyhetsartikkel om norske forhold og den faglige uenigheten mellom leger 
 og kiropraktorer. Mye av arbeidet med nyhetsartikkelen ble gjort lenge før 
 publiseringen av magasinartikkelen. Vi var tidlig i kontakt med Hans Otto Engvold i 
 NKF. Første samtale var 24. februar. Vi gjorde det klart at stoffet skulle deles opp i to 
 artikler. Dette �ikk alle kildene våre vite. Vi var altså kjent med NKFs synspunkter i 

 2 

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/chiropractor-neck-adjustment-caitlin-jensen-b2363357.html
https://www.nytimes.com/2023/03/15/well/live/neck-manipulation-chiropractor.html


 saken før publisering av magasinartikkelen, og i artikkelen kommer det klart frem at 
 bransjen selv avviser at det er knyttet stor risiko til nakkemanipulasjon. Vi valgte å gå 
 dypere inn i spørsmålet om generell risiko i den påfølgende nyhetsartikkelen, mens vi 
 rendyrket den amerikanske historien i A-magasinet.  Dette er disponeringer 
 redaksjonen må stå fritt til å gjøre. NKF 	kunne	 vært  tatt inn som kilde i magasinsaken, 
 men det eksisterer ingen presseetisk forpliktelse til å måtte gjøre det. 

 Kiropraktor-kilder og NKF �ikk rikelig anledning og plass til å uttale seg i 
 nyhetsartikkelen som spesi�ikt tok for seg graden av risikoen ved behandling. 

 Vi har også publisert to debattinnlegg om saken: Både en  tidligere professor i 
 medisin  og en  kiropraktor  har fått slippe til. Saken  er godt belyst fra begge sider. 

 Påstanden om enkildejournalistikk og mangelfullt kildegrunnlag er fullt ut 
 tilbakevist. Vi avviser brudd på VVP 3.2. 

	Påstanden	om	brudd	på	VVP	4.14	
 Samtidig imøtegåelse er en rettighet presseetikken gir til dem som utsettes for sterke 
 beskyldninger av faktisk art. I artikkelen om Caitlin Jensen er den sterke beskyldningen 
 rettet mot en kiropraktor i USA.  Det er denne kiropraktoren som har krav på samtidig 
 imøtegåelse. Aftenposten gjorde gjentatte forsøk på å få behandleren i tale, men 
 kiropraktoren avsto fra å benytte seg av muligheten. Saken har vært omtalt av �lere 
 store medier i USA, og vi merker oss at kiropraktoren heller ikke har uttalt seg til noen 
 andre. NKF kan ikke påberope seg retten til samtidig imøtegåelse på vegne av den 
 amerikanske kiropraktoren. 

 Aftenposten tar imidlertid selvkritikk for at opplysningen om at vi har forsøkt å 
 innhente samtidig imøtegåelse, ikke er publisert i nettartikkelen. Opplysningen ble 
 publisert i papirutgaven, men ble ved en feil redigert ut på nett. Denne utelatelsen kan 
 imidlertid ikke regnes som et brudd på god presseskikk. Det sentrale er at den 
 angrepne part ble gitt anledning til å uttale seg, slik VVP krever. Altså foreligger det 
 ikke brudd på VVP 4.14. 

 Aftenposten er ikke enig i at omtalen av et enkelttilfelle er et angrep på hele 
 kiropraktorstanden. Vi forstår imidlertid behovet for å løfte blikket fra et enkelttilfelle 
 til en helhetlig diskusjon om behandlingsmetoden. Det er nettopp derfor reportasjen i 
 A-magasinet ble fulgt opp på nyhetsplass få dager senere. Vi forstår også NKFs sterke 
 behov for å slippe til med synspunkter, men foreningen har ikke krav på å komme til 
 orde samtidig. Det er en presseetisk akseptabel løsning at NKF tas inn i oppfølgeren. 
 I nyhetsoppfølgeren er det en manuellterapeut som har rett til samtidig imøtegåelse. 
 Her fremgår det av artikkelen at behandleren har takket nei til tilbudet om å 
 kommentere saken. 

 3 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/LlLm4q/vitenskap-og-skader-ved-nakkemanipulasjon
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/LlLm4q/vitenskap-og-skader-ved-nakkemanipulasjon
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/P4mM1z/hva-sier-evidensen-om-nakkemanipulasjon


	Påstanden	om	brudd	på	VVP	4.4	
 Punkt 4.4 i VVP krever at det er dekning i stoffet for titler og ingresser.  I vårt tilfelle er 
 det følgende tittel som er klaget inn: 	“Det	tok	bare		noen	få	sekunder.	Kiropraktoren	vred	
	om	nakken	hennes.	De	neste	ni	månedene	kjempet	Caitlin	Jensen	(28)	seg	tilbake	til	livet”	
 Klager påstår at innholdet i denne tittelen ikke dokumenteres i reportasjen, men ingen 
 av opplysningene er bestridt: 

 1.  Det er ubestridt at Caitlin Jensen gikk inn på kiropraktorkontoret og ble kjørt 
 derfra i ambulanse. Fra hun �ikk nakkemanipulasjonen til hun �ikk alvorlige 
 symptomer på skade gikk det svært kort tid. Dette er dokumentert gjennom 
 vitneutsagn og sakens dokumenter. 

 2.  Det er ubestridt at kiropraktoren vred på Caitlin Jensens nakke. 
 Nakkemanipulasjon utføres ved at behandleren vrir på pasientens nakke. Den 
 amerikanske kiropraktoren Tyler Bigenho har lagt ut  denne videoen som viser 
 en nakkemanipulasjon  . 

 3.  Det er ubestridt at Caitlin Jensen deretter �ikk alvorlige skader og ble 
 pleietrengende. Tittelen sier ikke at all nakkemanipulasjon gir skade, eller at det 
 er livsfarlig å gå til kiropraktor. Den holder seg til fakta om hva som skjedde 
 med Caitlin Jensen. Og ifølge legene som behandlet henne, hadde �ire blodårer 
 rifter etter behandlingen hos kiropraktoren. Blødningene utløste et hjerneslag 
 hos pasienten. Alt dette fremgår av medisinske dokumenter som Aftenposten 
 har hatt innsyn i. 

 Så er spørsmålet om tittelen konstruerer en årsakssammenheng det ikke er dekning 
 for.  Caitlin Jensen ble dårlig umiddelbart etter behandlingen. Legekildene peker på økt 
 risiko for skade ved denne typen behandling, og NKF erkjenner at slike alvorlige 
 bivirkninger “kan forekomme”. Tittelen slår ikke fast at det ene førte til det andre, men 
 at de to hendelsene inntraff rett etter hverandre. Gitt konteksten må det være 
 akseptabelt å påpeke at skaden oppsto etter kiropraktor-behandling. Det er ingen 
 opplysninger i saken som tyder på at det 	ikke	 er en  sammenheng mellom 
 behandlingen og skaden. 

 Det er altså ingen tvil om at det er dekning for tittelen. Spørsmålet som er 
 bestridt, er hvor stor risikoen er ved nakkemanipulasjon. Selv om risikoen er “svært 
 lav”, slik NKF hevder, vil det kunne oppstå alvorlige skader. Det er legitimt å omtale 
 disse skadene, selv om det i de �leste tilfeller ikke inntreffer så alvorlige skader som i 
 Caitlin Jensens tilfelle. 

 4 

https://twitter.com/samjcohn/status/1661890615305711616?s=20
https://twitter.com/samjcohn/status/1661890615305711616?s=20


	Påstanden	om	brudd	på	VVP	3.7	
 I nyhetsoppfølgeren viser klager til setningene «Kiropraktorer avviser risiko» og 
 «Skepsisen avvises fra kiropraktorhold». Klager hevder setningene innebærer en 
 feilsitering og brudd på VVP 3.7.  Det er vi ikke enig i. 

 De to setningene er ikke sitater, og de henviser ikke spesi�ikt til NKF som kilde. 
 Setningene er avisens sammenfatning som bygger på summen av kildematerialet og 
 opplysninger i saken. Formålet med inkludere en slik sammenfatning i ingressen er å gi 
 balanse tidlig i artikkelen og tydeliggjøre at det er ulike synspunkter i spørsmålet. 
 Nyansene som NKF etterlyser, kommer frem i NKFs direkte sitater i teksten. Hans Otto 
 Engvold, generalsekretær i Norsk Kiropraktorforening er sitert slik: «Alvorlige 
 bivirkninger er særdeles sjeldent, men kan forekomme». 

 Sammenfatningen må også settes i kontekst. Legene i artikkelen er skeptiske til 
 nakkemanipulasjon og advarer mot behandlingen på grunn av høy risiko. Det står i 
 skarp kontrast til hva kiropraktor-kildene sier. Setningene må altså forstås som at det 
 fra kiropraktorhold avvises at risikoen er 	så	høy		som	legene	sier.	

 Sammenfatningen avviker ikke i vesentlig grad fra hva de to siterte 
 kiropraktorene sier. På direkte spørsmål om pasienter utsetter seg for risiko for slag 
 ved nakkemanipulasjon, svarer kiropraktor og forsker Aleksander Chaibi “nei” i 
 artikkelen. Han sier også at det ikke kan påvises vitenskapelig at nakkemanipulasjon 
 fører til slag. Engvold sammenligner risikoen med å rygge bilen eller spille golf. 

 På dette grunnlaget er de to konkrete setningene akseptable journalistiske 
 forenklinger: Det er ingen tvil om at kiropraktor-kildene avviser at nakkemanipulasjon 
 innebærer risiko utover det som kan knyttes til enhver behandling eller dagligdags 
 aktivitet. Det går frem av artikkelen at NKF ikke avviser all risiko, men det er svært 
 tydelig at kiropraktorkildene er uenige i legenes påstander om at det er grunnlag for å 
 være skeptisk til nakkemanipulasjon. 

	Kiropraktorer	og	renommé	
 Klager er kritisk til at pasienten som står frem i nyhetsoppfølgeren, ikke er behandlet 
 av kiropraktor, men av en manuellterapeut. Vi avviser at dette er kritikkverdig. Det er 
 behandlingsmetoden nakkemanipulasjon som er det sentrale temaet for artiklene. 
 Dette er en behandling som gis av �lere typer behandlere. Det går klart frem av 
 artikkelen hva slags behandler kvinnen har vært hos. Vi valgte å legge vekt på hennes 
 historie siden saken var godt opplyst og behandlet av Norsk Pasientskadeerstatning, 
 der kvinnen �ikk medhold. Hun er tilkjent erstatning for de skadene hun �ikk av 
 behandlingen, 

 Det kommer tydelig frem at ytterligere to personer som har fått påvist slag etter 
 nakkemanipulasjon det siste året, har vært hos kiropraktor. Aftenposten har også 

 5 



 kartlagt 10 andre tilfeller av pasienter som har fått skader i varierende former etter 
 nakkemanipulasjon hos kiropraktor og andre behandlere. I tillegg viser nyhetssaken til 
 A-magasinets artikkel noen dager tidligere. Derfor er det naturlig at en kiropraktor og 
 NKF brukes som kilder i artikkelen. 

 NKF mener også at journalistikken er kritikkverdig fordi den skader 
 kiropraktorenes renommé. Artikkelen tar ikke for seg kiropraktorfaget som helhet, 
 men ser nærmere på en bestemt behandlingsmetode, som tilbys av �lere yrkesgrupper. 
 Tap av omdømme og renommé kan være en konsekvens av kritisk og undersøkende 
 journalistikk. Det avgjørende er om det er om det er saklig grunnlag for å publisere 
 opplysningene, og det er det ikke tvil om i dette tilfellet. Det er av stor offentlig 
 interesse at medisinske eksperter advarer mot nakkemanipulasjon, og at det �innes 
 eksempler på alvorlige helseskader som helsevesenet knytter til denne 
 behandlingsformen. 

	Oppsummering	
 All behandling har potensiell bivirkning. Både etablert, veldokumentert behandling og 
 udokumentert alternativ behandling kan skade pasienter. Selv når en bivirkning leder 
 til en pasients død, trenger det ikke bety at man har vært utsatt for feilbehandling. I 
 tillegg vil det kunne oppstå feil under alle former for behandling. Det er av stor 
 offentlig interesse at bivirkninger og feil belyses slik at pasientsikkerheten ivaretas best 
 mulig (ref. VVP 1.5). Det er pressens rett og plikt å informere om det som skjer i 
 samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold (ref VVP 1.4). I likhet med leger og andre 
 yrkesgrupper må kiropraktorer akseptere et offentlig søkelys og kritiske spørsmål når 
 behandling knyttes til alvorlige personskader. 

 I denne saken har de anklagede parter blitt forelagt opplysningene og fått 
 mulighet til å kommentere dem. Interesseorganisasjoner og kilder med ulike 
 synspunkter har fått slippe til i etterkant. Det er ikke påvist faktafeil i artiklene, og det 
 er dokumentert dekning for innholdet i titler og ingresser. 

 Aftenposten har ikke brutt god presseskikk. 

 Med hilsen 
 Aftenposten 

 Trine Eilertsen,  Morten Andersen, 
 sjefredaktør  stabssjef 

 6 


